Νήπια 1-3 ετών

5o Τρίμηνο

Αδρή κινητικότητα                            

  1. Περπατάει μόνος του, ευρεία βάση, χέρια ανοικτά για ισορροπία (όχι πολύ λυγισμένα, όχι πολύ ψηλά), πέφτει κάτω εύκολα (στα οπίσθιά του) , χτυπάει σ’ έπιπλα. 
  2. Σηκώνεται όρθιος μόνος του 
  3. Αρκουδίζει στα σκαλιά 
  4. Γονατίζει μόνος του ή με βοήθεια 

Λεπτή κινητικότητα

  1. Ακριβής αντιτακτή σύλληψη και με τα δυο χέρια, δεν εχει σαφή προτίμηση ακόμη 
  2. Βάζει δυο κύβους τον έναν πάνω στον άλλο μετά από επίδειξη 
  3. Πιάνει μολύβι με παλαμιαία σύλληψη, μουτζουρώνει 
  4. Δείχνει με το δάκτυλο και ζητάει απομακρυσμένα ή κρυμμένα αντικείμενα -  δείχνει ότι του κάνει εντύπωση 

Όραση

  1. Βλέπει με ενδιαφέρον εικονογραφημένα βιβλία και “χτυπάει” τη σελίδα 
  2. Παρακολουθεί με ενδιαφέρον έξω από το παράθυρο για αρκετά λεπτά 

Ακοή Ομιλία

  1. Παράγει ήχους που μοιάζουν με λέξεις και λέει λίγες  (2-6) ενώ καταλαβαίνει πολύ περισσότερες 
  2. Δείχνει με το δάκτυλο και φωνάζει για τις επιθυμίες του 
  3. Αναγνωρίζει και δείχνει πρόσωπα και αντικείμενα κατά παραγγελία 
  4. Αντιλαμβάνεται απλές εντολές και καταφατικές και αρνητικές 
  5. Συνδυασμένη προσοχή (“κοίτα!”)

Κοινωνική Αλληλεπίδραση και Παιχνίδι

  1. Πίνει από ποτήρι με βοήθεια 
  2. Τρώει με κουτάλι άτσαλα, μασάει καλά 
  3. Σπρώχνει τροχήλατα ή όχι αντικείμενα 
  4. Εξερευνά τα παιχνίδια του και διάφορα άλλα αντικείμενα 
  5. Κουβαλάει κούκλες από τα άκρα τους ή τα ρούχα τους 
  6. Αεικίνητος, περίεργος (ατυχήματα…)
  7. Αναζητά την ανακούφιση της παρουσίας των οικείων
  8. Χρειάζεται αδιάκοπη εποπτεία 

 

 


 6o Τρίμηνο

Αδρή κινητικότητα 

  1. Περπατάει καλά, ξεκινάει και σταματάει ηθελημένα 
  2. Τρέχει αλλά δυσκολεύεται να παρακάμψει εμπόδια 
  3. Κάθεται μόνος του στην καρέκλα του
  4. Σκαρφαλώνει παντού 
  5. Βαθύ κάθισμα και επαναφορά στην όρθια θέση με λίγη βοήθεια από τα χέρια
  6. Ανεβοκατεβαίνει σκαλιά με υποστήριξη

Λεπτή κινητικότητα και Όραση

  1. Μολύβι με μεταβατική σύλληψη, μουτζουρώνει, κάνει τελίτσες με δύναμη 
  2. “Πύργο” με 3 κύβους 
  3. Απολαμβάνει εικονογραφημένα βιβλία και δείχνει αγαπημένες του εικόνες, γυρνάει σελίδες 
  4. Προτίμηση στο ένα χέρι 
  5. Στη βόλτα δείχνει συνεχώς διάφορα 

Ακοή Ομιλία

  1. Μιλάει μόνος του με “νόημα”, διάλογοι, συναισθήματα 
  2. Λέει 6-20 αναγνωρίσιμες λέξεις, ίσως και άλλες ακατάληπτες, αντιλαμβάνεται πολύ περισσότερες 
  3. Επαναλαμβάνει λέξεις όταν του απευθύνουμε το λόγο 
  4. Απολαμβάνει παιδικά τραγουδάκια και επαναλαμβάνει τραγουδώντας 
  5. Φέρνει αγαπημένα του αντικείμενα όταν του ζητηθεί 
  6. Δείχνει στα “μάτια-μύτη-στόμα-πόδια”, δικά του ή της κούκλας (βασική σωματογνωσία)

Κοινωνική Αλληλεπίδραση και Παιχνίδι

  1. Τρώει μόνος του με κουτάλι  
  2. Πίνει από ποτηράκι χωρίς να βρέχεται πολύ 
  3. Βοηθάει σε όλο το ντύσιμο  
  4. Ειδοποιεί καμιά φορά για αφόδευση με φωνές και ανησυχία 
  5. Εξευρευνεί αδιάκοπα το περιβάλλον χωρίς αίσθηση κινδύνου 
  6. Τοποθετεί παιχνίδια στη θέση τους 
  7. Μιμείται καθημερινές δραστηριότητες, καθαρίζει, σκουπίζει, ταΐζει, κοιμίζει, διαβάζει 
  8. Παίζει μόνος του αλλά είναι απαραίτητη η παρουσία οικείων, αλλιώς ανησυχεί, κλαίει 
  9. “τί χωράει πού;”

 


 2 Ετών

Αδρή κινητικότητα 

  1. Τρέχει άνετα, αποφεύγοντας εμπόδια

  2. Κάνει βαθύ κάθισμα και επανέρχεται στην όρθια θέση με άνεση χωρίς να βοηθάνε τα χέρια του 

  3. Ανοίγει πόρτες για να βγει έξω  
  4. Ανεβοκατεβαίνει σκάλες βαστώντας την κουπαστή, τα πόδια όχι ακόμη εναλλάξ 
  5. Προσπαθεί να κλωτσήσει μπάλα, πετάει μικρή μπάλα από το ύψος των χεριών του
  6. Κάθεται στο τρίκυκλο, σπρώχνει με τα πόδια
  7. Κάθεται σταυροπόδι

Λεπτή κινητικότητα και Όραση

  1. Χειρίζεται τα αντικείμενα με ακρίβεια και τα τοποθετεί όπου ακριβώς θέλει  
  2. Κάνει πύργο από 6-7 κύβους
  3. Κρατάει μολύβι με μεταβατική λαβή κάνει κυκλική μουτζούρα, αντιγράφει κάθετη γραμμή 
  4. Αναγνωρίζει λεπτομέρειες που του αρέσουν στις εικόνες των βιβλίων 
  5. Γυρίζει τις σελίδες μια μια 
  6. Αναγνωρίζει φωτογραφίες οικείων προσώπων 

Ακοή Ομιλία

  1. Χρησιμοποιεί 50 ή περισσότερες λέξεις σωστά και αντιλαμβάνεται πολύ περισσότερες- βάζει 2 λέξεις μαζί-απλή πρόταση 
  2. Αφουγκράζεται με ενδιαφέρον διαλόγους τρίτων 
  3. Αναφέρεται στον εαυτό του με το όνομά του 
  4. Μακροσκελείς μονόλογοι στο μοναχικό παιχνίδι, με ιδιόγλωσσα πολλές φορές 
  5. Ηχολαλεί μαθαίνοντας τις λέξεις 
  6. Ρωτάει διαρκώς ονόματα αντικειμένων και προσώπων
  7. Τραγουδάει, συνοδεύει τους άλλους
  8. Σωματογνωσία, ονοματίζει αντικείμενα και εικόνες
  9. Εκτελεί διπλή εντολή

Κοινωνική Αλληλεπίδραση και Παιχνίδι

  1. Τρώει μόνος του με το κουτάλι, πίνει από ποτήρι, δε λερώνει 
  2. Ζητάει να φάει και να πιεί 
  3. Βάζει τα παπούτσια του 
  4. Λέει για τουαλέτα άλλα ακόμη αναξιόπιστος 
  5. Εξακολουθεί να μην έχει αίσθηση του κινδύνου 
  6. Απλό παιχνίδι ρόλων 

 

 


 2,5 Ετών

Αδρή κινητικότητα 

  1. Γρήγορη μεγάλη βελτίωση όλων των κινητικών δεξιοτήτων   
  2. Πηδάει με τα πόδια ενωμένα από σκαλοπάτι 
  3. Στέκεται στις μύτες των ποδιών του 
  4. Κλωτσάει μεγάλη μπάλα
  5. Πετάει μπάλα στο ύψος του σώματος (πιο ευθεία)

Λεπτή κινητικότητα και Όραση

  1. Χτίζει πύργο με παραπάνω από 7 κύβους με το χέρι προτίμησης 
  2. Αναγνωρίζει αγαπημένες λεπτομέρειες σε εικονογραφημένα βιβλία 
  3. Τριποδική σύλληψη μολυβιού, αντιγράφει οριζόντια γραμμή και κύκλο 
  4. Αναγνωρίζει τον εαυτό του στις φωτογραφίες

Ακοή Ομιλία

  1. >200 λέξεις με ανωριμότητες συντακτικές και φωνολογικές-αρθρωτικές 
  2. Ξέρει το ονοματεπώνυμό του 
  3. Φλυαρεί όταν παίζει βάζοντας “παράλληλα γεγονότα”
  4. Ρωτάει ΣΥΝΕΧΩΣ “τι, πως, γιατί;”
  5. Ηχολαλεί ακόμη 
  6. Χρησιμοποιεί σωστά τις αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτός)
  7. Διαταραχή του ρυθμού του λόγου 
  8. Λέει ολόκληρα παιδικά τραγουδάκια 
  9. Απολαμβάνει  απλές μικρές ιστορίες 
  10. Παίζει με απλό σενάριο με κούκλες σχολιάζοντας εύστοχα τα “δρώμενα”

Κοινωνική Αλληλεπίδραση και Παιχνίδι

  1. Τρώει επιδέξια με κουτάλι, μπορεί και με πιρούνι 
  2. Κατεβάζει παντελόνι για να πάει τουαλέτα, δεν το ανεβάζει ακόμη 
  3. Μπορεί να είναι στεγνός και τη νύχτα – μεγάλες διαφορές στο ορόσημο του ελέγχου σφιγκτήρων  
  4. Δεν αντιλαμβάνεται τον κίνδυνο και απαιτεί εκπλήρωση των επιθυμιών του – κρίσεις θυμού (temper tantrums)
  5. Εξαρτημένος συναισθηματικά από ενήλικα 
  6. Παιχνίδι ρόλων μεγαλύτερης διάρκειας (σπίτι, αυτοκίνητο κλπ)
  7. Αναδύεται το συμμετοχικό παιχνίδι αλλά δε μοιράζεται ακόμη τα παιχνίδια του